اشتغال

اشتغال

اشتغال

اشتغال

دانلود کتاب آموزش خیاطی به روش ساده

حجم فایل :  ۳,۰۰۵   کیلوبایت

توضیحات :  زنان ایرانی از قدیم با هنر خیاطی آشنا بوده وهمیشه در خانواده نقش موثری را ایفا می کردند وبا هنرهای دستی خود به اقتصاد خانواده کمک شایانی مینمودند. همانگونه که می دانید در فراگیری خیاطی،روش هایی وجود دارد من جمله:خیاطی بدون الگو. یکی از مشخصات این روش،ساده بودن آن است زیرا یادگیری آن سریع وکم هزینه تر می باشد وخیلی زود به نتیجه می رسد،بنابراین بیشتر زنانی که علاقمند به روش خیاطی بدون الگو هستند این هنر را سریع تر فرا می گیرند. کتاب آماده شده نوشته ی زهره عباسی شما را براحتی و با تصاویر مختلف با هنر خیاطی آشنا می کند.

 

دانلود

آشنایی با مشاغل خانگی(قسمت دوم)

سایت مشاغل خانگی,آشنایی با مشاغل خانگی

 

قسمت اول

 

مشاغل خانگی و اینترنت

 

یکی از شاخه های مهم مشاغل خانگی، مشاغل مرتبط با اینترنت است. این گونه مشاغل بر پایه استفاده از فضای مجازی اینترنت برای کسب درآمد در منزل استوار است.

 

تجارت الکترونیک (E-business) چیست؟

 

تعاریف مختلفی برای تجارت الکترونیک وجود دارد. عده ای معتقد اند تجارت الکترونیک یعنی فروش کالا و خدمات با کامپیوتر از طریق اینترنت و عده ای دیگر بر این اعتقادند که تجارت الکترونیک یعنی کار و کسب و فعالیت های هدف مند و توام با داده های فنی که به کمک وسایل الکترونیکی به انجام می‌رسد. اما تعریف جامع و کامل تجارت الکترونیکی: انجام هر گونه خرید و فروش به کمکه شبکه جهانی وب می باشد و تفاوت آن با تجارت سنتی فقط در استفاده از اینترنت به عنوان یک ابزار بوده و امروزه در تمام دنیا مورد تایید و استفاده است.

به وسیله تجارت الکترونیک تبادل اطلاعات، خرید و فروش و بازاریابی تولیدات و خدمات، با زحمت کمتر و مبادلات بانکی با شتاب بیشتر انجام خواهد شد. شرکت‌ها برای ارتباط با یکدیگر، محدودیت های فعلی را نخواهند داشت و ارتباط آنها با یکدیگر ساده‌‌تر و سریع تر صورت می‌پذیرد. تجارت الکترونیک بسیار گسترده است. حتی گاهی ممکن است ایده‌ها و نظرات خود را بفروشیم. خریداران بسیاری حاضراند نظرات شخصی شما راجع به یک موضوع را بخرند. در تجارت الکترونیک یا تجارت بدون کاغذ، شما سرمایه اولیه خود را از سایت هایی بدست خواهید آورد که برای انجام کارهای ساده ای به شما پول نسبتا خوبی پرداخت می کنند. مثلا بر روی تبلیغات آن سایت کلیک می کنید، ایمیل‌های آنها را می‌خوانید، در سایتهایی که آنها معرفی می کنند ثبت نام می کنید در مسابقات آنها شرکت می کنید و از همه مهمتر دیگران را به عضویت این سایت در می‌آورید.

 

تجارت خانگی اینترنتی چیست؟

 

تجارت خانگی (Internet Home Commerce) یک زیر شاخه‌ی بسیار مهم از تجارت اینترنتی است و به کلیه مشاغلی گفته می‌شود که همگان در سراسر این کره خاکی از طریق اینترنت می توانند به آن اشتغال یابند و برای خود در آمد زایی کنند.

 

انواع تجارت خانگی اینترنتی :

 

نوع اول ( تجارت ساده)

نوع دوم ( تجارت بر اساس سرمایه گذاری)

نوع سوم ( خرده فروشی (retail)

 

تجارت ساده: تجارت با استفاده از برخی سایت های اینترنتی است که بدون در یافت هیچ پولی شما را به یک شغل اینترنتی مشغول می کنند و در ازای آن به شما حقوق می‌دهند. وظیفه اصلی این سایت ها در واقع افزایش ترافیک سایت های دیگر است.

 

تجارت بر اساس سرمایه گذاری: شغل هایی هستند که نیاز به سرمایه اولیه دارند. در اینترنت صدها مرکز سرمایه گذاری وجود دارد که سرمایه اولیه آن مبلغ ناچیزی نظیر 5 تا 20 دلار است و از طرفی نیاز به هزینه کردن جهت ایجاد دفاتر و شعبات نمایندگی نخواهد داشت و از این رو صرفه جویی هزینه خواهیم کرد. تبلیغات در مفهوم عام هر نوع فعالیت برای معرفی محصول و خدمات با در نظر گرفتن آیتم‌های جذب مخاطب و تحریک حس کنجکاوی در اینترنت است.

 

مشاغل اینترنتی

 

تاکید ما بر پایه تجارت اینترنتی در خانه می‌باشد بنابراین انواع مشاغل تجارت خانگی نوع اول را با هم مرور می کنیم:

 

ptc : کسب درآمد بواسطه بازدید ساده

:ptr کسب درآمد بواسطه خواندن ایمیل ها

:offers کسب درآمد بواسطه عضویت ساده

referral : کسب درآمد بواسطه ایجاد زیرمجموعه های ارجاعی

:survey کسب درآمد بواسطه نظر سنجی

paid to surf : کسب درآمد بواسطه آنلاین بودن و گشت و گذار در اینترنت

:paid to search کسب درآمد بواسطه جستجو

paid to chat : کسب درآمد بواسطه چت کردن

:paid to listenکسب درآمد بواسطه گوش دادن به مطلبی خاص

:paid to advertiseکسب درآمد بواسطه همکاری در امر تبلیغ

:website builde کسب درآمد بواسطه ایجاد وب سایت های رایگان

:banner hostingکسب درآمد بواسطه قرار دادن بنرهای تبلیغاتی در سایت ها و وبلاگهای شخصی

 

تجربة موفق بعضی از کشورها در حوزه کسب و کارهای خانگی

 

کسب و کارهای خانگی طبق آمار و اطلاعات موجود، در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، سهم قابل ملاحظه‌ای در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده و حتی در صادرات به خود اختصاص داده است. برای نمونه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

ایتالیا

 

کشور ایتالیا از دو دهة قبل برای توسعه و صنعتی کردن و کاهش بیکاری در مناطقی که کمتر توسعه یافته بود (مناطق جنوبی که بعدها به ایتالیای سوم موسوم شد)، سیاست توسعه و گسترش کسب و کارهای کوچک و خانگی را در پیش گرفت. در مناطق جنوبی ایتالیا بیکاری حتی به بالاتر از نرخ 22 درصد رسید. با توجه به مزیتی که کشور ایتالیا در تولید کفشهای چرمی دارد، سیاستهای حمایتی خود را در صنایع کوچک و خانگی و به ویژه در بخش تولیدات کفش وکیف های چرمی متمرکز کرد. بدین منظور در مناطق و محله‌هایی که جمعیت از تراکم بالایی برخوردار بود، واحدهای تولیدی خانگی خود را در قالب خوشه‌های صنعتی تقسیم بندی نمود و با تعریف ارتباط واحدهای تولید خانگی در قالب این خوشه‌ها، توانست نرخ بیکاری را به 12 درصد برساند. در این نواحی که پراتو (prato) نام دارد، شبکه ای از واسطه‌ها که به «ایمپاناتوری» معروف هستند، سفارش های بین‌المللی را ثبت نموده و این سفارش ها را بین تولیدکنندگان محلی تقسیم می‌کنند. سیاستگذاران این کشور با تقسیم کار بین این واحدها توانسته اند هم کارها را تخصصی نمایند و هم تعداد مناطق صنعتی را افزایش دهند . بدین منظور مسؤولان این کشور شرکت های بزرگ صنعتی را به افزایش حجم همکاری و توسعة پیمان کار با صنایع کوچک و خانگی ترغیب کردند .دولت همچنین امتیازات مالیاتی برای آن دسته از واحدهای تولیدی کوچک و خانگی که قابلیت صد در صد صادرات تولیدات خود را برای سه سال متوالی حفظ کنند در نظر گرفته است.

 

تایوان

 

نقطة جهش اقتصاد تایوان، پس از جدایی این کشور از چین (بر مبنای شعار" هر خانه، کارخانه و هر کارخانه، خانه است")، از کسب و کارهای خانگی آغاز شده است. امروزه این شکل از فعالیت اقتصادی با بیش از هشتاد درصد از اقتصاد این کشور به صورت مستقیم و غیر مستقیم رابطه دارد. علل موفقیت این کشور به طور خلاصه چنین می باشد:

 

1- به کارگیری سیاستهای تشویقی و حمایتی از صنایع کوچک به خصوص تولیدات خانگی و بهره‌گیری از آخرین پدیده‌های فناوری

2- اتخاذ راهکارها و راهبردهای توسعة صادرات تولیدات خانگی

3- سیاست های حمایت در بازاریابی، بازار شناسی و تبلیغات در سطح جهانی

4- توسعة همه جانبة توانمندیهای فنی_ تکنولوژیکی از طریق برنامه‌های اجرایی در سطح کلان کشور

5- استفاده از شیوه‌های آموزشی جدید و آخرین یافته های آموزشی برای افزایش مهارتهای فنی_ تکنولوژیکی نیروهای تخصصی شاغل در منازل

6- تشویق و ترغیب کارآفرینان خانگی (home based entrepreneurship) به استفاده از تکنیکهای نوآوری و خلاقیتهای تولید محصولات ویژه و منحصر به فرد و یا افزایش چشمگیر کیفیت تولیدات

7- تأمین نیازهای مالی و اعتباری از طریق تعدیل سیاستهای پولی - مالی برای تأمین نیازهای مالی و امثال آن برای تولیدات خانگی

8- بازنگری در مورد سیاستهای مالیاتی، محدودیتهای بازرگانی، صادراتی و قوانین حقوقی.

 

آمریکا:

 

در کشور آمریکا 2/43 میلیون نفر به صورت پاره‌وقت و 7/12 میلیون نفر به صورت تمام‌وقت در خانه به کسب درآمد می‌پردازند و این رقم 20 درصد کل شاغلین این کشور را تشکیل می دهد.

 

در آمریکا سازمانی به نام ادارة کسب وکار کوچک (Small Business Administration) وجود دارد که مساعدتهای مالی و اعتباری دولت فدرال را به این واحدها ارائه می کند. این مساعدتها فقط به کمکهای مالی و اعتباری ختم نمی شود، بلکه وزارت بازرگانی این کشور، دفاتر خاصی دارد که از طریق آنها اطلاعات مورد نیاز کسب و کارهای خانگی و کوچک دربارة بازارهای داخلی و خارجی را در اختیارشان قرار می دهد.

 

استرالیا :

 

در استرالیا 6 تا 7 درصد کل شاغلین این کشور در بخش کسب و کارهای خانگی، مشغول به فعالیت هستند. این عده به طور متوسط سالانه بیش از 80 هزار دلار فروش دارند که پس از کسر مالیات در حدود 25 درصد سود می‌برند. همچنین در این کشور هم اکنون 680 هزار واحد در بخش مشاغل خانگی به تولید و فعالیت مشغولند.

 

جمع بندی:

 

تجربه نشان داده است که توسعه کسب و کارهای کوچک به دلیل ساختار ساده، زود بازدهی و نیاز اندک به سرمایه، در جهت متعادل کردن بازار کار مؤثر بوده است. در کشور ما با توجه به ترکیب جمعیتی، کسب و کارهای کوچک خانگی می تواند بازدهی مناسبی داشته و در میان مدت و حتی در کوتاه مدت در رفع مشکل بیکاری مؤثر باشد.

 

از این رو سامان بخشیدن، به‌روز رسانی و نظام‌مند کردن کسب کارهای خانگی یک ضرورت آشکار است. در وضعیت کنونی، ‌به لحاظ مدیریتی و سیاست گذاری، هیچ سازمانی به طور مشخص متولی کسب و کارهای کوچک خانگی نیست. این مشاغل عمدتاً‌ به صورت سنتی و بدون جهت گیری کلی در کشور رواج دارد. درحالی که اگر بخواهیم این مشاغل به صورت پایدار و در تراز جهانی ایجاد شوند، نیازمند برنامه‌های حمایتی و آموزشی و به روزرسانی و استفاده از فناوری های نوین می باشیم.

 

منابع:

 

- Hot Business Trends for Moms. "Entrepreneur.com" January 2008

- The Advantages to Working Online at Home in Your Own Business. "Entrepreneur.com" July 2010

- Remote Employees Work From Home Challenges And Issues." 123HelpMe.com. 12 May 2011

- کسب و کارهای خانگی؛ عامل پویایی نظام اشتغال کشور،سید نبی‌اله حسینی، از نظام جامع اطلاع رسانی اشتغال، 1386

- کسب و کارهای خانگی و امنیت روانی، روزنامه تفاهم، 03/06/1386

- خانواده و راهکارهای توسعه کارآفرینی زنان ایرانی، پروانه گلرد، پژوهش زنان شماره 2 دوره 7

 

- موانع و مشکلات اجتماعی و فرهنگی اشتغال زنان و پی آمدهای ناشی از آن، دکتر خدیجه سفیری و دکتر سعید معیدفر ، 1379، با کد طرح 19-7902 – SOC و نظارت گروه علمی مطالعات اجتماعی کار وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی جمهوری اسلامی ایران

- شروع جهاد اقتصادی از خانواده، داوودی، / تبیان بخش خانواده ایرانی تبیان

- گسترش کارآفرینی خانوادگی، بازار کار

- وب سایت وزارت کار و امور اجتماعی جمهوری اسلامی ایران

- مشاغل خانگی و رویای کاهش بیکاری در اقتصاد


آشنایی با مشاغل خانگی(قسمت اول)

سایت مشاغل خانگی,آشنایی با مشاغل خانگی

 

قسمت دوم

 

هدف از جمع آوری مطالب این نوشتار، آشنایی با مبحث «مشاغل خانگی» و فرصت هایی است که این مشاغل می تواند در جهت رفع بیکاری از سویی و تولید ثروت از سوی دیگر ایجاد نمایند. حقیقت آن است که مشاغل خانگی به دلیل مزایای خاص خود در جهت رفع بیکاری بسیار موثر بوده و کشورهایی که برنامه هایی را برای تقویت این مشاغل به کار گرفته اند به نتایج موفقیت آمیزی نیز رسیده اند. ایجاد اشتغال با حداقل سرمایه، امکان کار کردن به صورت پاره وقت، دوره آموزشی کوتاه مدت، عدم نیاز به فضای خاص و ... قابلیت های انکارناپذیری است که این گونه مشاغل داشته و ضرورت توجه جدی به این مسئله را آشکارتر می سازند.

 

در کشور ما هرچند این گونه مشاغل سابقه تاریخی دارند ولی برنامه خاصی برای شناسایی، حمایت و یا نظارت بر آنها پیاده نشده و توانمندی و ظرفیت این مشاغل در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور ناشناخته باقی مانده است و امیدواریم که این نوشتار فتح بابی برای توجه جدی تر مسئولان محلی به ظرفیت های این گونه مشاغل بوده و منجر به برداشتن گامی دیگر در جهت کاهش بیکاری در منطقه گردد.

 

تعاریف

 

کسب و کار خانگی (Home business) به آن بخشی از کسب و کارها گفته می شود که ممکن است لزوماً مشارکت همه اعضای خانواده را در بر نداشته و صرفاً یک یا چند نفر از اعضای خانواده در آن به فعالیت اقتصادی مشغول باشند. از نظر ILO (سازمان بین المللی کار) موقعیت مکانی یعنی وجود کسب و کار در منزل معیار تلقی نمودن آن به عنوان مشاغل خانگی است. این در حالی است که کسب و کار خانوادگی، به کسب و کارهایی اطلاق می شود که فعالیت های اجرایی (مدیریتی – مالی) و عملیاتی آن ها بر عهده اعضای یک یا چند خانواده باشد و تصمیمات استراتژیک و سرنوشت ساز در مورد شرکت یا کسب و کار توسط آن ها اتخاذ گردد.

 

به طور خلاصه می توان به مشاغلی که با عضویت اعضای خانواده در فضای مسکونی و در قالب یک طرح کسب و کار مجاز بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می گیرد، مشاغل خانگی گفت.

 

کسب و کارهای اقتصادی مبتنی بر خانه را به سه دسته تقسیم می کنند:

 

الف:کسب وکار خانگی (Home business)

 

در این شیوه ، فرد شغل خود را به منـزل می‌آورد و به جای این که هزینـه‌هـای زیادی برای اجاره یا خرید ساختمان بدهد، می‌تواند در منزل خود ، کـار و شغل خود را به انجام برساند. در این نوع کسب و کار ، ارزش افزودة کالاها و خدمات تولید شده، نصیب‌ صاحب خانه می‌شود.

 

ب: کسب وکار مبتنی بر خانه (Home based business)

 

در این روش ، افراد کالاها و خدمات تولیـد شده خود را در درب و یا در داخل منازل دیگران تحویل می‌دهند. در این نوع روش کسب و کار ، مهم نیست که کالاها در کجا تولید شده ، بلکه معیار این است که کالاها و خدمات در منازل‌ مصرف‌کنندگان تحویـل داده ‌شود. در این نوع کار خانگی ، ارزش افزودة کـالاها و خدمات ، نصیب کسـی می‌شود که از بیرون این کالاها را می‌آورد.

 

ج: کار‌آفرینی مبتنی بر خانه (home based entrepreneurship)

 

این نوع کار‌آفرینی عبارت است از فرآیند ایجاد اشتغال در خانه از راه تشکیل مجموعة منحصر به فردی از منابع به منظور بهره‌گیری از فرصتها.

 

انواع مشاغل خانگی:

 

به طور کلی می توان انواع مشاغل خانگی را در چهار دسته تقسیم بندی نمود:

 

1) رشته های صنایع دستی ( handicrafts)

 

می توان خانه ها را به محلی برای تولید صنایع دستی تبدیل نمود. چرا که اینگونه صنایع احتیاج به فضای زیاد و یا دستگاههایی خاص نداشته و به راحتی می توان اتاقی از منزل را به کارگاهی کوچک تبدیل نمود. کشور ما به دلیل پیشینه فرهنگی و تاریخی خود، کشوری توانمند در زمینه صنایع دستی ارزیابی می گردد به نحوی که ایران به همراه هند و چین ، سه قطب برتر صنایع دستی در جهان شناخته می شوند. در کشور ما حدود 240 رشته صنایع دستی وجود دارد که لزوم توجه بیشتر به این بخش را نمایان می سازد.

 

از ویژگی های تولید صنایع دستی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

 

- امکان فعالیت در فضاهای محدود

- استفاده از مواد اولیه در دسترس

- ابزار و تکنولوژی ساده و ابتدایی

- مهارت مبتنی بر آموزش سینه به سینه

- نیاز به سرمایه محدود

- تبلیغ و انتشار فرهنگ بومی

2) فعالیت های به اصطلاح زیر پله ای : غالباً، افراد شاغل در این گروه انگیزه‌های غیرقانونی دارند، مانند تولید اجناس تقلبی، یا فعالیتهایی که انگیزه‌هایی مثل گریز از مالیات، عوارض، نظارتهای بهداشتی و دلایلی از این قبیل دارند. به طور مثال می توان از بسته بندی های مختلف مواد غذایی یا دارویی در منازل و ... نام برد

 

3) خدماتی که در منزل قابل ارائه است: نظیر آرایشگری، خیاطی و ... و البته برخی مشاغل به صورت سنتی و با محوریت خانواده در خانه ها انجام می گیرد. نظیر برگزاری دوره های آموزشی، شیرینی سازی، خشک نمودن سبزی، پخت انواع رب، تولید مرباهای خانگی، ترشی سازی و ...

 

4) خدمات اینترنتی قابل ارائه در منزل : با گسترش اینترنت این گونه مشاغل نیز رونق ویژه ای گرفته است که در ادامه به آن می پردازیم.

 

مزایای مشاغل خانگی:

 

طبق نظر پژوهشگران 3 مزیت شغلی بر کسب و کارهای خانگی مترتب است:

 

1- حفظ اصول انسانی در محل کار: مشاغل خانگی به راحتی می توانند سطوح بالاتری از حس انسان دوستی را نسبت به شرکت های معمولی از خود نشان دهند.

 

2- توجه به عملکرد بلند مدت: یک کسب و کار خانگی راحت تر از مدیرانی که باید به طور سالیانه حساب پس دهند، می توانند به کارهای بلند مدت بیندیشد.

 

3- تأکید بر کیفیت: کسب و کار های خانگی مدت هاست که مزیت ارائه کیفیت و بها دادن به مشتری را حفظ کرده اند.

 

علاوه بر موارد فوق از مزایای زیر به عنوان مهمترین دلایل رویکرد مردم به مشاغل خانگی یاد می شود:

 

1) پایین بودن هزینه راه اندازی

2)پایین بودن میزان ریسک سرمایه گذاری

3) حذف هزینه های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه

4) حذف هزینه ایاب و ذهاب

5) استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده

6) امکان کارکردن به صورت پاره وقت

7) تناسب با ویژگیهای جسمی افراد معلول و کم توان

8) آزادی و استقلال عمل بیشتر

9) احتیاج به آموزشهای ساده و کوتاه مدت

10) ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان

11) انعطاف پذیری کار

12) توسعه فرهنگ کار در خانواده

 

عوامل موثر بر مشاغل خانگی

 

تحقیقات بسیاری درباره کسب و کار خانگی و عوامل مؤثر بر آن صورت گرفته است که به طور کلی می توان این عوامل را به سه دسته تقسیم نمود:

 

عوامل مربوط به امورشخصی (ریسک پذیری، مهارت های مدیریتی، گرایش به نوآوری و ...)

 

عوامل مربوط به امور خانگی (تمایل اعضای خانواده برای پیوستن به کسب و کار، حاکمیت خانواده، تأثیر روابط خانواده بر روابط کاری و ...)

 

عوامل محیطی (محیط فرهنگی، اجتماعی، محیط قانونی و * فـــــــارم فـــــــا *، محیط کسب و کار، محیط فنی و اقتصادی و ...)

 

مشکلات شاغلین این بخش:

 

هر چند مشاغل خانگی دارای ظرفیت ها و توانایی های قابل توجه برای ایجاد اشتغال می باشند ولی مشکلاتی نیز گریبانگیر افراد مرتبط با این مشاغل می باشد. شاید دلیل برخی از این مشکلات، نبود قانونی برای ساماندهی و شناسه دار کردن این مشاغل و عدم اعطای مشوقهای حمایتی و نظارتی دولتی (نظیر اعطای تسهیلات، تعریف جوایز، تعیین بیمه ها و ... ) در این زمینه باشد.

 

به هر تقدیر مهمترین مشکلاتی که شاغلین این بخش با آنها درگیر هستند شامل:

 

- تداخل کار و زندگی ممکن است برخی اوقات خوشایند سایر اعضای خانواده نباشد.

- ارتباط با بازار و فروش محصولات محدود می شود

- پایین بودن تیرا‍ژ تولیدات و یا سطح خدمات قابل ارائه به دلیل محدودیت تعداد نیروی انسانی

- معمولادرآمد محدودتری دارند.

- تعریف نشدن بیمه های اجتماعی خاص این مشاغل

شرط برای 3 تا 5 میلیون وام اشتغال/ پرونده 31 ماهه مشاغل خانگی

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

حمید حاج اسماعیلی در این باره در گفتگو با مهر با بیان اینکه مشاغل خانگی از نگاه دولت طرح جدیدی در فضای بازار کار کشور است که با وجود انجام شدن در گذشته، هیچگاه به صورت مستقل و برنامه ای به آن نگاه نشده است، گفت: در واقع دولت به نوعی خواست زودبازده ها را کنار بگذارد و با طرح مشاغل خانگی به این سمت حرکت کرد.

دولت به مشاغل خانگی اعتقاد ندارد!

نماینده سابق کارگران در هیئت حل اختلاف، اظهار داشت: متاسفانه وقتی یک سیاست راهبردی در مورد اشتغال نداشته باشیم دچار تبلیغات مقطعی می شویم. با اینکه دولت در این زمینه برخی مباحث را نیز مطرح کرد اما در خود بدنه دولت نیز اعتقاد چندانی به آن وجود ندارد.

حاج اسماعیلی با بیان اینکه دولت مدعی حمایت از حریم خانواده است ولی با این طرح می خواهد مشاغل را به خانه ها ببرد، افزود: در بسیاری از شهرها به ویژه تهران سبک و روش زندگی ها تغییر یافته و دیگر افراد امکان انجام کار در منازل را به دلیل گرایش به زندگی های مدرن ندارند.

وی بسیاری از مشاغل نام برده شده در لیست مشاغل خانگی را غیرقابل انجام در منازل دانست و گفت: بانک ها نیز به این طرن نگاه جدی ای نداشته اند و تسهیلات چندانی نیز به اینگونه طرح ها پرداخت نشد. در عین حال گزارشات مشخصی نیز از عملکرد بانک ها در این بخش و همچنین میزان انجام کار در خانه ها، وجود ندارد.

این فعال کارگری، با اشاره به اینکه به دلیل نظارت های پایین احتمال انحراف در تسهیلات نیز وجود دارد، اظهار داشت: به صورت کلی مشاغل خانگی خرد تر از آن است که بتوان از آن به عنوان یک طرح مناسب اشتغال زایی نام برد.

جوانان در خانه بمانند یا خیر؟

به گفته حاج اسماعیلی، هم اکنون درصد بسیار زیادی از جوانان 15 تا 30 سال در کشور داریم که دارای نگرش های گوناگونی به کار هستند و اساسا تمایلی به انجام کار در منازل ندارند. ضمن اینکه تحصیلات دانشگاهی این افراد، باعث شده تا تناسبی بین شغل های خانگی تعریف شده و خواسته های کارجویان وجود نداشته باشد.

نماینده سابق کارگران در هیئت حل اختلاف، همچنین از وجود درصد بالایی از زنان تحصیل کرده متقاضی کار در کشور سخن گفت و افزود: این گروه ها تمایلی به ماندن در منازل و انجام مشاغل یادشده در لیست مشاغل خانگی را ندارند و یکی از اهداف تحصیل آنها دستیابی به فرصت های معتبر شغلی در کشور بوده است.

این فعال کارگری، با طرح این سوال که گروه هدف طرح مشاغل خانگی چه کسانی هستند؟ این طرح را شکست خورده دانست و تصریح کرد: گروه های سنی 15 تا 30 ساله را نمی توان خانه نشین فرض کرد. این افراد تمایل به کار در محیط های بیرونی را دارند و نمی توان مشکل شغلی آنها را با وام های خرد تا 5 میلیون تومان حل کرد.

ضوابط پرداخت تسهیلات 3 تا 5 میلیون تومانی به مشاغل خانگی را اینجا ببینید./مهر

پرداخت 400 میلیارد تسهیلات مشاغل خانگی در بهار 91پرداخت 400 میلیارد تسهیلات مشاغل خانگی در بهار 91

مشاغل خانگی,تسهیلات مشاغل خانگی,وام مشاغل خانگی,وام مشاغل خانگی91,اخبار اقتصادی روز

 

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل تاکید کرد

پرداخت 400 میلیارد تسهیلات مشاغل خانگی در بهار 91

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل گفت: بانک‌های عامل استان اردبیل در سه ماهه اول سالجاری با تلاش بیشتر 40 میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی را پرداخت کنند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  فارس از اردبیل، حسین منوری در اولین جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان اردبیل اظهار کرد: با پرداخت این میزان تسهیلات موفق می‌شویم بیش از 90 درصد تعهد اشتغال خود را در بخش مشاغل خانگی تحقق بخشیم.

وی اشتغالزایی را از اولویت‌های برنامه‌های مدیریتی اغلب دستگاه‌های استان اردبیل و تاکید مسئولان ارشد برشمرد و خاطرنشان کرد: در سالی که مزین به تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه‌گذاری ایرانی است ما باید بستر کارآفرینی را با بهره‌گیری از ظرفیت‌های اشتغال داخلی و سرمایه‌گذاری‌های روزافزون فراهم کنیم.

این مسئول تاکید کرد؛ با حل معضل بیکاری بسیاری از گره‌های کور اجتماعی و رفاه عمومی برطرف شده و جامعه به سمت یک تعالی واقعی حرکت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه مدیران بانک‌های عامل این استان برای پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی باید تلاش مضاعفی از خود نشان دهند تصریح کرد: بانک‌های عامل تا پایان فروردین ماه سال جاری سهم اختصاص یافته به استان که 400 میلیارد ریال می‌باشد را باید به متقاضیان معرفی شده پرداخت کنند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل گفت: کار و تلاش سازنده در حوزه کارآفرینی از موثرترین لوازم تحقق اهداف سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی است.

 

منوری در بخش دیگری از سخنان خود توجه به امر اشتغالزایی را از جمله اولویت‌های کاری مدیریت استان در سال جاری ذکر کرد و افزود: تعامل منطقی و عقلایی مدیران دستگاه‌های اجرایی با نمایندگان و مسئولان قضایی، امنیتی و اطلاعاتی لازمه کار ، تلاش و تولید است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این جلسه آخرین وضعیت طرح‌های آمایش صنعت و معدن به ترتیب واحدهای ایجادی و جانشین توسط دستگاه اجرایی مربوطه و بانک عامل ارایه و آمار دقیق تسهیلات پرداختی توسط بانک عامل از محل اعتبارات مشاغل خانگی به صورت مستدل و مستند ارایه شد.

 

همچنین در این جلسه مقرر شد یک پنجم تعهد اشتغال استان مطابق با سند توسعه اشتغال اردبیل که مربوط به تعهد اشتغال سال جاری است به تفکیک توزیع دستگاه اجرایی و شهرستانی استخراج و توسط دبیرخانه کارگروه در جلسه بعدی مطرح شود./قدس آنلاین