اشتغال

اشتغال

اشتغال

اشتغال

آشنایی با مشاغل خانگی(قسمت دوم)

سایت مشاغل خانگی,آشنایی با مشاغل خانگی

 

قسمت اول

 

مشاغل خانگی و اینترنت

 

یکی از شاخه های مهم مشاغل خانگی، مشاغل مرتبط با اینترنت است. این گونه مشاغل بر پایه استفاده از فضای مجازی اینترنت برای کسب درآمد در منزل استوار است.

 

تجارت الکترونیک (E-business) چیست؟

 

تعاریف مختلفی برای تجارت الکترونیک وجود دارد. عده ای معتقد اند تجارت الکترونیک یعنی فروش کالا و خدمات با کامپیوتر از طریق اینترنت و عده ای دیگر بر این اعتقادند که تجارت الکترونیک یعنی کار و کسب و فعالیت های هدف مند و توام با داده های فنی که به کمک وسایل الکترونیکی به انجام می‌رسد. اما تعریف جامع و کامل تجارت الکترونیکی: انجام هر گونه خرید و فروش به کمکه شبکه جهانی وب می باشد و تفاوت آن با تجارت سنتی فقط در استفاده از اینترنت به عنوان یک ابزار بوده و امروزه در تمام دنیا مورد تایید و استفاده است.

به وسیله تجارت الکترونیک تبادل اطلاعات، خرید و فروش و بازاریابی تولیدات و خدمات، با زحمت کمتر و مبادلات بانکی با شتاب بیشتر انجام خواهد شد. شرکت‌ها برای ارتباط با یکدیگر، محدودیت های فعلی را نخواهند داشت و ارتباط آنها با یکدیگر ساده‌‌تر و سریع تر صورت می‌پذیرد. تجارت الکترونیک بسیار گسترده است. حتی گاهی ممکن است ایده‌ها و نظرات خود را بفروشیم. خریداران بسیاری حاضراند نظرات شخصی شما راجع به یک موضوع را بخرند. در تجارت الکترونیک یا تجارت بدون کاغذ، شما سرمایه اولیه خود را از سایت هایی بدست خواهید آورد که برای انجام کارهای ساده ای به شما پول نسبتا خوبی پرداخت می کنند. مثلا بر روی تبلیغات آن سایت کلیک می کنید، ایمیل‌های آنها را می‌خوانید، در سایتهایی که آنها معرفی می کنند ثبت نام می کنید در مسابقات آنها شرکت می کنید و از همه مهمتر دیگران را به عضویت این سایت در می‌آورید.

 

تجارت خانگی اینترنتی چیست؟

 

تجارت خانگی (Internet Home Commerce) یک زیر شاخه‌ی بسیار مهم از تجارت اینترنتی است و به کلیه مشاغلی گفته می‌شود که همگان در سراسر این کره خاکی از طریق اینترنت می توانند به آن اشتغال یابند و برای خود در آمد زایی کنند.

 

انواع تجارت خانگی اینترنتی :

 

نوع اول ( تجارت ساده)

نوع دوم ( تجارت بر اساس سرمایه گذاری)

نوع سوم ( خرده فروشی (retail)

 

تجارت ساده: تجارت با استفاده از برخی سایت های اینترنتی است که بدون در یافت هیچ پولی شما را به یک شغل اینترنتی مشغول می کنند و در ازای آن به شما حقوق می‌دهند. وظیفه اصلی این سایت ها در واقع افزایش ترافیک سایت های دیگر است.

 

تجارت بر اساس سرمایه گذاری: شغل هایی هستند که نیاز به سرمایه اولیه دارند. در اینترنت صدها مرکز سرمایه گذاری وجود دارد که سرمایه اولیه آن مبلغ ناچیزی نظیر 5 تا 20 دلار است و از طرفی نیاز به هزینه کردن جهت ایجاد دفاتر و شعبات نمایندگی نخواهد داشت و از این رو صرفه جویی هزینه خواهیم کرد. تبلیغات در مفهوم عام هر نوع فعالیت برای معرفی محصول و خدمات با در نظر گرفتن آیتم‌های جذب مخاطب و تحریک حس کنجکاوی در اینترنت است.

 

مشاغل اینترنتی

 

تاکید ما بر پایه تجارت اینترنتی در خانه می‌باشد بنابراین انواع مشاغل تجارت خانگی نوع اول را با هم مرور می کنیم:

 

ptc : کسب درآمد بواسطه بازدید ساده

:ptr کسب درآمد بواسطه خواندن ایمیل ها

:offers کسب درآمد بواسطه عضویت ساده

referral : کسب درآمد بواسطه ایجاد زیرمجموعه های ارجاعی

:survey کسب درآمد بواسطه نظر سنجی

paid to surf : کسب درآمد بواسطه آنلاین بودن و گشت و گذار در اینترنت

:paid to search کسب درآمد بواسطه جستجو

paid to chat : کسب درآمد بواسطه چت کردن

:paid to listenکسب درآمد بواسطه گوش دادن به مطلبی خاص

:paid to advertiseکسب درآمد بواسطه همکاری در امر تبلیغ

:website builde کسب درآمد بواسطه ایجاد وب سایت های رایگان

:banner hostingکسب درآمد بواسطه قرار دادن بنرهای تبلیغاتی در سایت ها و وبلاگهای شخصی

 

تجربة موفق بعضی از کشورها در حوزه کسب و کارهای خانگی

 

کسب و کارهای خانگی طبق آمار و اطلاعات موجود، در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، سهم قابل ملاحظه‌ای در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده و حتی در صادرات به خود اختصاص داده است. برای نمونه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

ایتالیا

 

کشور ایتالیا از دو دهة قبل برای توسعه و صنعتی کردن و کاهش بیکاری در مناطقی که کمتر توسعه یافته بود (مناطق جنوبی که بعدها به ایتالیای سوم موسوم شد)، سیاست توسعه و گسترش کسب و کارهای کوچک و خانگی را در پیش گرفت. در مناطق جنوبی ایتالیا بیکاری حتی به بالاتر از نرخ 22 درصد رسید. با توجه به مزیتی که کشور ایتالیا در تولید کفشهای چرمی دارد، سیاستهای حمایتی خود را در صنایع کوچک و خانگی و به ویژه در بخش تولیدات کفش وکیف های چرمی متمرکز کرد. بدین منظور در مناطق و محله‌هایی که جمعیت از تراکم بالایی برخوردار بود، واحدهای تولیدی خانگی خود را در قالب خوشه‌های صنعتی تقسیم بندی نمود و با تعریف ارتباط واحدهای تولید خانگی در قالب این خوشه‌ها، توانست نرخ بیکاری را به 12 درصد برساند. در این نواحی که پراتو (prato) نام دارد، شبکه ای از واسطه‌ها که به «ایمپاناتوری» معروف هستند، سفارش های بین‌المللی را ثبت نموده و این سفارش ها را بین تولیدکنندگان محلی تقسیم می‌کنند. سیاستگذاران این کشور با تقسیم کار بین این واحدها توانسته اند هم کارها را تخصصی نمایند و هم تعداد مناطق صنعتی را افزایش دهند . بدین منظور مسؤولان این کشور شرکت های بزرگ صنعتی را به افزایش حجم همکاری و توسعة پیمان کار با صنایع کوچک و خانگی ترغیب کردند .دولت همچنین امتیازات مالیاتی برای آن دسته از واحدهای تولیدی کوچک و خانگی که قابلیت صد در صد صادرات تولیدات خود را برای سه سال متوالی حفظ کنند در نظر گرفته است.

 

تایوان

 

نقطة جهش اقتصاد تایوان، پس از جدایی این کشور از چین (بر مبنای شعار" هر خانه، کارخانه و هر کارخانه، خانه است")، از کسب و کارهای خانگی آغاز شده است. امروزه این شکل از فعالیت اقتصادی با بیش از هشتاد درصد از اقتصاد این کشور به صورت مستقیم و غیر مستقیم رابطه دارد. علل موفقیت این کشور به طور خلاصه چنین می باشد:

 

1- به کارگیری سیاستهای تشویقی و حمایتی از صنایع کوچک به خصوص تولیدات خانگی و بهره‌گیری از آخرین پدیده‌های فناوری

2- اتخاذ راهکارها و راهبردهای توسعة صادرات تولیدات خانگی

3- سیاست های حمایت در بازاریابی، بازار شناسی و تبلیغات در سطح جهانی

4- توسعة همه جانبة توانمندیهای فنی_ تکنولوژیکی از طریق برنامه‌های اجرایی در سطح کلان کشور

5- استفاده از شیوه‌های آموزشی جدید و آخرین یافته های آموزشی برای افزایش مهارتهای فنی_ تکنولوژیکی نیروهای تخصصی شاغل در منازل

6- تشویق و ترغیب کارآفرینان خانگی (home based entrepreneurship) به استفاده از تکنیکهای نوآوری و خلاقیتهای تولید محصولات ویژه و منحصر به فرد و یا افزایش چشمگیر کیفیت تولیدات

7- تأمین نیازهای مالی و اعتباری از طریق تعدیل سیاستهای پولی - مالی برای تأمین نیازهای مالی و امثال آن برای تولیدات خانگی

8- بازنگری در مورد سیاستهای مالیاتی، محدودیتهای بازرگانی، صادراتی و قوانین حقوقی.

 

آمریکا:

 

در کشور آمریکا 2/43 میلیون نفر به صورت پاره‌وقت و 7/12 میلیون نفر به صورت تمام‌وقت در خانه به کسب درآمد می‌پردازند و این رقم 20 درصد کل شاغلین این کشور را تشکیل می دهد.

 

در آمریکا سازمانی به نام ادارة کسب وکار کوچک (Small Business Administration) وجود دارد که مساعدتهای مالی و اعتباری دولت فدرال را به این واحدها ارائه می کند. این مساعدتها فقط به کمکهای مالی و اعتباری ختم نمی شود، بلکه وزارت بازرگانی این کشور، دفاتر خاصی دارد که از طریق آنها اطلاعات مورد نیاز کسب و کارهای خانگی و کوچک دربارة بازارهای داخلی و خارجی را در اختیارشان قرار می دهد.

 

استرالیا :

 

در استرالیا 6 تا 7 درصد کل شاغلین این کشور در بخش کسب و کارهای خانگی، مشغول به فعالیت هستند. این عده به طور متوسط سالانه بیش از 80 هزار دلار فروش دارند که پس از کسر مالیات در حدود 25 درصد سود می‌برند. همچنین در این کشور هم اکنون 680 هزار واحد در بخش مشاغل خانگی به تولید و فعالیت مشغولند.

 

جمع بندی:

 

تجربه نشان داده است که توسعه کسب و کارهای کوچک به دلیل ساختار ساده، زود بازدهی و نیاز اندک به سرمایه، در جهت متعادل کردن بازار کار مؤثر بوده است. در کشور ما با توجه به ترکیب جمعیتی، کسب و کارهای کوچک خانگی می تواند بازدهی مناسبی داشته و در میان مدت و حتی در کوتاه مدت در رفع مشکل بیکاری مؤثر باشد.

 

از این رو سامان بخشیدن، به‌روز رسانی و نظام‌مند کردن کسب کارهای خانگی یک ضرورت آشکار است. در وضعیت کنونی، ‌به لحاظ مدیریتی و سیاست گذاری، هیچ سازمانی به طور مشخص متولی کسب و کارهای کوچک خانگی نیست. این مشاغل عمدتاً‌ به صورت سنتی و بدون جهت گیری کلی در کشور رواج دارد. درحالی که اگر بخواهیم این مشاغل به صورت پایدار و در تراز جهانی ایجاد شوند، نیازمند برنامه‌های حمایتی و آموزشی و به روزرسانی و استفاده از فناوری های نوین می باشیم.

 

منابع:

 

- Hot Business Trends for Moms. "Entrepreneur.com" January 2008

- The Advantages to Working Online at Home in Your Own Business. "Entrepreneur.com" July 2010

- Remote Employees Work From Home Challenges And Issues." 123HelpMe.com. 12 May 2011

- کسب و کارهای خانگی؛ عامل پویایی نظام اشتغال کشور،سید نبی‌اله حسینی، از نظام جامع اطلاع رسانی اشتغال، 1386

- کسب و کارهای خانگی و امنیت روانی، روزنامه تفاهم، 03/06/1386

- خانواده و راهکارهای توسعه کارآفرینی زنان ایرانی، پروانه گلرد، پژوهش زنان شماره 2 دوره 7

 

- موانع و مشکلات اجتماعی و فرهنگی اشتغال زنان و پی آمدهای ناشی از آن، دکتر خدیجه سفیری و دکتر سعید معیدفر ، 1379، با کد طرح 19-7902 – SOC و نظارت گروه علمی مطالعات اجتماعی کار وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی جمهوری اسلامی ایران

- شروع جهاد اقتصادی از خانواده، داوودی، / تبیان بخش خانواده ایرانی تبیان

- گسترش کارآفرینی خانوادگی، بازار کار

- وب سایت وزارت کار و امور اجتماعی جمهوری اسلامی ایران

- مشاغل خانگی و رویای کاهش بیکاری در اقتصاد


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.